Om Altistål AS

Altistål AS er en stål leverandør som fremskaffer det aller meste innen stålprodukter til  byggmestre, elektrikere, mekaniske bedrifter, bilopprettere, bønder eller private «gjør det selv» kunder. Vi leverer karbonstål, spesialstål, armering/spunt, rustfritt stål, aluminium, bly, kobber, messing, sink. Vi har tilgang til over 15 000 produkter fra Europas største produsenter og har gode innkjøpsbetingelser. Derav kan vi tilby våre kunder svært konkurransedyktige priser! 

Altistål AS ble etablert i 2025 av Daglig Leder Knut Harald Hansen som har 37 År i bygge bransjen med god kjennskap til profesjonelle og private kunder i dette segmentet. Vårt satsningsområdet er personlig service til små og store bedrifter også private kunder. 

 Vårt hente lager/kontant avdeling ligger sentralt til på Eidsvoll kun 5 minutter fra E6. Alle varer kan hentes hos oss i Botshaugtangen 44B vis a vis Eidsvoll Stasjon. Ordre over 10 000,- kan leveres med kranbil direkte til kunde etter avtale. Transportkostnader tilkommer ved denne tjenesten.

Salgs og leveringsbetingelser


1. INNLEDNING 

Disse salgs og leveringsbetingelsene har fortrinnsrett fremfor andre leveringsbetingelser i den utstrekning de ikke uttrykkelig fravikes ved skriftlig avtale mellom partene.

2. TILBUD – PRISER

Selgers tilbud er gyldig i 30 dager etter at tilbudet er sendt fra Selger, med mindre annet er spesifisert i tilbudet. Alle priser er eksklusive merverdiavgift, miljøgebyr og andre offentlige avgifter, med mindre annet er spesifisert. Det påløper et kappe tillegg av alle produkter, i henhold til den til en hver tids gjeldende sats.
Kjøper har selv ansvaret for å kontrollere at Selgers tilbud er i overensstemmelse med Kjøpers formål. Vi tar forbehold om at varer tilbudt fra lager kan være solgt i perioden mellom tilbud gis fra Selger til Kjøpers aksept, Tilbud gitt av Selger er knyttet til en spesifikk forespørsel, og Selger forbeholder seg retten til å revidere deres tilbud dersom opprinnelig forespørsel endres med hensyn til produkter, mengder, type materiale og spesifikasjoner. Dersom det fra tilbud er gitt til levering finner sted skjer endringer i valutakurser, frakt, tollsatser, import, avgifter eller priser fra underleverandører har Selger adgang til å revidere tilbudet tilsvarende. Småordrebestillinger med netto verdi under kr. 2.000 belastes Kjøper med et småordretillegg på kr 550. Det tas forbehold med hensyn til vurdering av beløpsgrense for Kreditt grense vil bli vurdert av Selger i forhold til bestillingens størrelse og varighet og sees i sammenheng med øvrig løpende kjøp fra Selger og avtalte betalingsbetingelser. Grensen må avklares mellom partene dersom tilbudet for øvrig aksepteres. Kjøper plikter å fremvise nødvendig dokumentasjon for kredittvurdering Det kan da bli aktuelt at det må etableres en bank sikkerhet for hele eller deler av leveransen. Selger forbeholder seg retten til å stanse levering ved overskridelse av avtalt kreditt grense.

3. KVALITET

Tilbudet gjelder alminnelig handelsvare. Dersom Kjøper ønsker en spesiell kvalitet, eller varer som avviker fra standard leveranser, må Kjøper presisere dette ved bestilling. Med mindre annet er skriftlig avtalt er Selger ikke ansvarlig for noen del av prosjekteringen eller anvendelsen av varen.

4. KANSELLERING

Kjøper har ikke rett til kansellering og/eller oppsigelse av inngått avtale med mindre selger samtykker til dette.

5. FAKTURADATO

Fakturaen kan dateres den dagen varen sendes eller hentes fra lager eller produksjonssted/verk, med mindre noe annet er avtalt.

6. BETALINGSBETINGELSER

Selgers standard betalingsbetingelser er netto 10 dager dersom annet ikke er avtalt. Ved overskridelse av betalingsfristen plikter Kjøper å betale forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Selger kan dessuten belaste Kjøper purregebyr i henhold til inkassoloven. Fakturering skjer etter levering, med mindre annet er avtalt. Kjøpers reklamasjon på grunn av uvesentlige mangler fritar ham ikke for rettidig betaling. Ved Kjøpers rettmessige reklamasjon på deler av en leveranse, skal den ubestridte delen av leveransen betales i henhold til avtalen. Betalingen skal være på selgers konto senest på forfallsdagen.

7. FORSENDELSE

Selger velger transport og transportmåte, med mindre Kjøper og Selger har avtalt noe annet.. Kjøper har selv ansvaret for varene under transporten, med mindre den besørges av Selgers eget distribusjonsapparat. Frakt og emballasje tilkommer Kjøper dersom ikke annet er avtalt i egen fraktavtale. Varen skal i slike tilfeller anses som levert når den er kommet frem til avtalt leveringssted. Risikoen for varen overføres fra Selger til Kjøper når varen anses levert.


8. LEVERINGSDATO – FORSINKELSE

Leveringsdato er spesifisert i ordrebekreftelsen sendt til kjøper. Levering skal skje i henhold til avtalt leveringstid. Eventuelle forsinkelser fra underleverandør eller produsent skal Selger ikke være ansvarlig for. Selger skal ikke være ansvarlig for forsinket levering som skyldes forhold som Kjøper har ansvar for. Dersom forsinkelsen medfører et dokumentert økonomisk tap for Kjøper skal ALTISTÅL ta ansvar for rettferdig reklamert forsinket levering av lagerførte varer være begrenset til dagmulkt i henhold til denne bestemmelsen. Dagmulkten skal utgjøre 0,25 % av den forsinkede leveransens verdi eksklusiv mva. pr påbegynt uke, fra og med den uke Selger har overskredet avtalt leverings- tidspunkt. Samlet dagmulkt for forsinkelse skal ikke overstige 7,5 % av den forsinkede leveransens verdi, inklusiv mva. Kjøper kan kun heve kjøpet ved vesentlig forsinkelse. Ved heving har Kjøper ikke krav på erstatning utover dagmulkt i avsnitt over.

9. KONTROLL VED MOTTAKELSE AV VAREN

Kjøper skal ved mottakelsen kontrollere at varen er i henhold til avtalen og fullt ut kan benyttes til Kjøpers formål. Varen skal undersøkes mot pakkseddel at antall kolli og varens innhold er i samhold med pakkseddel Kontrollen skal foretas før varen videreselges, monteres, eller på annen måte tas i bruk. Kjøper er ansvarlig for at alle tekniske data og varen i sin helhet er i samsvar med Kjøpers behov og krav.

10. RETUR

All retur av materiell skal leveres gjennom en av Selgerne på servicesenter eller annet sted, etter avtale med selger. Selger skal alltid godkjenne en retur som er mottatt.

Nytt materiell som er kjøpt og lagerført på ALTISTÅL sitt Servicesenter og som er rent, uskadet og i original uskadet emballasje, leveres hos ALTISTÅL sitt lager Botshaugtangen 44B, 2080 Eidsvoll.

Materiell som lagerføres ønskes returnert til ALTISTÅL sitt distribusjons lager og som er i rent og uskadet emballasje, tas i retur til fakturert pris (med fradrag for evt. rabatt og bonus) minus 25%.

Originalt uemballert materiell skal være som da den ble levert for at samme betingelser skal kunne gjelde. Ved avvik fra disse retningslinjer kan inntil hele fakturaverdien trekkes, eller reklamasjonen kan  avvises. Ved transportkostnader som påløper i forbindelse med avvikende returer, kan kjøper belastes inntil hele beløpet som påløper for transporten.

Alle varer som ikke er lagerførte eller spesial produserte  produkter tas ikke i retur. Det samme gjelder varer som er primet/kappet.

Frakt kostnader knyttet til en bestilt henting av akseptert retur vil bli belastet Kjøper.

11. REKLAMASJON

Reklamasjoner på anført mangelfulle varer skal skje skriftlig til ALTISTÅL AS. Reklamasjoner vedrørende transportskade eller manko i antall kolli skal skje straks ved varens ankomst og påføres fraktbrev eller pakkseddel. Slik reklamasjon dokumenteres  og senest innen 8 dager etter ankomst med spesifikasjon over avvikene/mangelfull vare må skje snarest mulig og senest åtte dager etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget.

12. SELGERS ANSVAR FOR MANGLER

Dersom varen har en mangel og Kjøper reklamerer innen fristene i punkt 11. Kjøper skal ikke foreta retting av feil / mangler før dette er avklart med Selger. Selger skal ikke være ansvarlig for levering til andre steder enn opprinnelig leveringssted. Blir ikke mangelen innen rimelig tid fra reklamasjons tidspunktet varslet så taper Kunden retten til å kreve økonomisk tap.

13. EMBALLASJE

Paller og annen spesial emballasje faktureres Kjøper. Emballasje tas ikke i retur med mindre dette er avtalt.

14. SALGSPANT

Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er betalt, jf. panteloven § 3-14.

15. FORCE MAJEURE

Selger kan ikke holdes ansvarlig for mangler eller forsinkelser som skyldes forhold som ligger utenfor Selgers kontroll, herunder, men ikke begrenset til, lokal eller landsomfattende arbeidskonflikt, brann, krig, virus eller andre alvorlige dataangrep, pandemi, epidemi, militær oppstand, beslagleggelse, valutarestriksjoner, opprør, mangel på transportmidler (stengte veier/togforbindelser m. m.), alminnelig varemangel, råvaremangel, kassering av store arbeidsstykker, mangel på arbeidskraft eller innskrenkinger av krafttilførsel.

For det tilfelle at Selgers oppfyllelse av sine forpliktelser blir forsinket, forhindret, vanskeliggjort eller særlig kostnadskrevende på grunn av eller som en følge av en force majeure hendelse, fraskriver Selger seg ansvaret for forsinket og/eller manglende oppfyllelse av sine forpliktelser inntil det tidspunkt, hvor en sådan oppfyllelse igjen er mulig og eller dersom en oppfyllelse kan gjennomføres uten slike hindringer for Selger. Selgers forbehold omfatter alle direkte og indirekte konsekvenser av force majeure hendelsen, herunder at Selger med rimelighet ikke er i stand til å kjøpe eller levere de produkter, som er bestilt, eller i tilfelle prisforhøyelser på grunn av eller som en følge av force majeure hendelsen.

16. TVISTER

Disse salgs- og leveringsbetingelser og enhver tvist som måtte oppstå mellom Kjøper og Selger er underlagt norsk rett. Tvister mellom Kjøper og Selger skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene søke tvisten løst ved alminnelige norske domstoler. I tilfelle søksmål vedtas Selgers alminnelige verneting av begge parter.